[Utrecht] Bezoekverslag PPI GA 2016 in Berlijn

Bert vd L bert at piratenpartij.nl
Mon Jul 25 11:34:05 CEST 2016

Verslag PPI GA 2016 in Berlijn

Een kort verslag van de PPI GA voor ik vertrek naar het zuiden van de politiestaat die Frankrijk heet:

Vrijdag-ochtend zijn Matthieu, Rico en ik met de auto vertrokken naar Berlijn. De reis viel niet tegen, rond half 6 kwamen we aan bij ons hotel. Lekker gegeten en het PPI "social event" Holzmarkt bezocht. Hier hebben we Gijs ontmoet die in eerder kandidaat voor de EU en internationaal coördinator was. Leuke vent die ik niet eerder had ontmoet.

Later op de avond aangesloten bij Thomas en Melissa die wat later waren door de files. Door het lekkere weer en het koude bier voelden we ons gedwongen tot laat door te borrelen en quasi filosofische overwegingen ten tafel te brengen.
Ook actualiteiten als de succesvol uitgevoerde staatsgreep door Erd0gan kwamen breed aan bod. Is het niet fantastisch om te zien dat met Europese steun de democratie gered wordt door 58881 ambtenaren te ontslaan, duizenden rechters te arresteren en tienduizenden onderwijzers de laan uit te sturen?

Terug on-topic:

Opening GA
Opening vergadering was helemaal "des Piraats": enige chaos, technische problemen en een flinke vertraging.

Rick Falkvinge deed de opening keynote, een inspirerend praatje waar veel mensen erg positief op reageerden. Persoonlijk was ik erg onder de indruk.

Daarna kreeg de bekende berlijner Bruno Kramm zendtijd.
Uiteraard een grote persoonlijkheid met veel inhoud en ervaring, maar een inspirerende speech? Blijkbaar kan niet iedereen dit. Hij las eigenlijk zijn verhaal op van papier, stilstaand, vlakke toon, zonder enig contact met zijn toehoorders. De microfoon stond ook nog eens te ver. Al met al kan ik me niets herinneren van de inhoud :-(

Technische problemen waren nog niet helemaal opgelost, maar omwille van de tijd is de vergadering toch geopend. Het presidium zette de toon door meteen te iedereen erg scherp aan de spelregels te houden. Waarschijnlijk goed bedoeld, maar kwam een beetje over als een scheidsrechter die constant dreigt met rode kaarten zonder de gele ooit te gebruiken.

Gijs had zich aangemeld als vrijwilliger en ondersteunde het presidium door o.a. te notuleren en te helpen met het tellen van de stemmen.

Mumble gebruik
Persoonlijk ben ik niet zo enthousiast over mumble. Desondanks vond ik het leuk te zien hoe slim deze tool werd ingezet. Om een voorbeeld te noemen was er een apart kanaal gemaakt voor officiële delegates die stemden namens hun partij. Stemmen werd gedaan door in het sub-kanaal Yay, Nay of Abstain te gaan staan.
Geluidskwaliteit was vaak erg slecht wat echt storend was als een delegate op afstand iets wilde bijdragen aan de discussie. Uiteraard kan dit ook aan andere factoren als latency liggen, weet niet of dit mumble te verwijten valt.

Officiele website GA: http://ga2016.pp-international.net <http://ga2016.pp-international.net/>
Wiki met programma en notulen van de vergadering vind je hier:
    http://wiki.pp-international.net/PPI_Conference_2016 <http://wiki.pp-international.net/PPI_Conference_2016>

    Over moties, amendementen en kandidaturen hebben we een beetje zitten brainstormen met verschillende piraten in Nederland die op de stream zaten. Uiteindelijk hebben we op 95% van de stemmingen op dezelfde manier als onze Belgische vrienden gestemd (Kjel Segers)
    We hebben Kjel kunnen helpen met een motie die hij indiende en hem geholpen bepaalde kandidaten tegen te houden omdat er gevreesd werd voor een te eurocentrische of zelfs te Duitse board.

BBQ
Zaterdagavond was er een barbecue georganiseerd op de locatie van de general assembly. Door de hoge temperaturen en de goedkope drank bleef het lang gezellig. Amateur filosoof en antropoloog Matthieu Benistant zakte flink door met Rick Falkvinge en lag net voor zonsopgang op bed. Verder onthoud ik me hier van ieder commentaar.
Je begrijp waarschijnlijk dat zondagochtend eigenlijk iedereen te laat was, behalve Gijs en Kjel die naar eigen zeggen wel fris en fruitig waren.

Workshops
Door mij bezochte workshops met relevante links, in mijn persoonlijke volgorde van "awesomenes"
(Ik was voor de stemmingen in de plenaire zaal toen de eerste presentatie van Thomas en Rico over de campagne strategie voor de Nederlandse verkiezingen in maart 2017 was, die heb ik dus gemist)

Occupy WIFI
Occupy WiFi is a public performance piece, wireless art installation and hacktivism tool for the post-Snowden era all at once. It takes advantage of the most basic human need: the constant hunger for open WiFi networks in public space.
In this workshop we will discuss WiFi art and politics,  teach the participants how to hack a router in order to turn it into a web server and propaganda distributor. Participants are invited to bring their own routers
http://occupywifi.org/en/ <http://occupywifi.org/en/>
Nodogsplash wordt gebruikt om
(https://wiki.openwrt.org/doc/howto/wireless.hotspot.nodogsplash <https://wiki.openwrt.org/doc/howto/wireless.hotspot.nodogsplash>
https://github.com/occupywifi/firmware <https://github.com/occupywifi/firmware>
gerelateerde "projecten" die als inspiratie gediend hebben:
    http://occupyhere.org <http://occupyhere.org/>
    http://fffff.at/wifitagger/ <http://fffff.at/wifitagger/>
    https://piratebox.cc/start <https://piratebox.cc/start>
    https://deaddrops.com/ <https://deaddrops.com/>
http://www.theregister.co.uk/2016/05/03/wifi_hotspot_named_mobile_detonation_device_grounds_plane/ <http://www.theregister.co.uk/2016/05/03/wifi_hotspot_named_mobile_detonation_device_grounds_plane/>
http://ktla.com/2014/10/27/al-qaeda-free-terror-network-wifi-connection-prompts-american-airlines-flight-delay-at-lax/ <http://ktla.com/2014/10/27/al-qaeda-free-terror-network-wifi-connection-prompts-american-airlines-flight-delay-at-lax/>
Ik ga zeker experimenteren met dit project - te meer omdat ik al  iets dergelijks in mijn hoofd had. Wellicht kunnen we dit gebruiken in onze campagne? Toen ik de mogelijkheden probeerde uit te leggen aan Thomas merkte ik dat het toch een redelijk "nerd" gehalte heeft en daardoor niet direct tot de verbeelding spreekt. Denk dat ik gewoon iets ga bouwen wat we kunnen laten zien.

Drone wars
Political scientist and head of the Bremen office of the Rosa Luxembourg Foundation gives an introduction to the phenomenon of the drone wars, assigns them into the security background and provides an outlook for potential developments.
http://norbert.schepers.info/p/the-drone-wars.html <http://norbert.schepers.info/p/the-drone-wars.html>
Norbert legde uit wat de bijzondere rol is van Duitsland in de drone-oorlogen die de VS voert: De amerikaanse basis Rammstein is essentieel
Zie ook https://theintercept.com/2015/04/17/ramstein/ <https://theintercept.com/2015/04/17/ramstein/>

Crowdsource European constitution
(door onze Thomas )
crowdsource a European constitution together with everyone in Europe and even outside of Europe

Andere interessante projecten waar ik met mensen over heb gesproken:
Ik sprak de italiaanse delegate Karl von Loesch / Carlo von Lynx onder andere over het bekende liquid-feedback project, en over secushare. Hij is ontwikkelaar van dit opensource project:
http://secushare.org <http://secushare.org/>
Think of Facebook, Whatsapp, Gmail and Skype rolled into one, without the centralized surveillance and control. secushare employs GNUnet for end-to-end encryption and anonymizing mesh routing

http://ethereum.org <http://ethereum.org/>
Heb Noorse en Oostenrijkse piraten gesproken die hier erg enthousiast over zijn. Inmiddels heb ik begrepen dat het een schande is dat ik hier niet meer van wist. Had er eerder van gehoord, maar vooral de toepassing voor democratische autonome organisaties was nieuw voor mij.
Onder andere DAO gebruikt Ethereum. DAO is een investeringsfonds welke functioneert als decentrale autonome organisatie. Inmiddels beheert en investeert DAO ruim 160 miljoen dollar.
Ancilla vertelde de mensen achter het Ethereum project geïnterviewd te hebben, waarschijnlijk wordt dit gepubliceerd op arstechnica.com

Dus...
Al met al een hele leuke ervaring. Erg leuk en leerzaam, de sfeer en onderlinge verstandhoudingen vielen me helemaal niet tegen. Het feit dat mensen de moeite nemen naar de GA te reizen zegt natuurlijk veel over de motivatie, toewijding en gedrevenheid.
Persoonlijk vond ik de workshops en het netwerken / kennismaken met andere piraten het leukste. Dit zijn voor mij echt de dingen waar ik energie van krijg. Iedereen die twijfelt zou ik zeker aanraden eens een PPI meeting of vergadering te bezoeken.

Denk er nu al aan een volgende keer ook te gaan, al rij ik dan liefst zonder Matthieu en Rico. Was bij aankomst in Nederland helemaal suf-geluld!
Of zouden industriele oorpluggen werken?

Groet,

Bert van der Lingen
bert at piratenpartij.nl
06-29476769

"Transparency for the state! Privacy for the rest of us."