[Democratie] Discussie platform

Steven Vanderhoydonks | Piratenpartij steven.vanderhoydonks op piratenpartij.nl
Wo Mrt 6 22:50:11 CET 2013

Hoi Steven,

Voor mij geen probleem hoor dat je mail/ML gebruikt, beter dat we
voorwaarts gaan dan stil blijven staan. Ik heb wel de democratie
mailinglijst ingevoegd ipv. algemeen. hopende dat deze ML enigszins
gebruikt gaat worden.

Als ik je idee goed begrijp is je idee vergelijkbaar met peer-2-peer
programma's die decentraal draaien.

Je punt dat je beheerders van een centraal systeem niet vertrouwd is
valide, macht corrumpeert immers altijd, in dit geval loop je met een
gedecentraliseerd systeem tegen hetzelfde probleem aan. Immers dit
systeem zou door lokale gebruikers gemanipuleerd kunnen worden. Hieruit
volgt het grote probleem van elke gedecentraliseerd systeem, dat het
haast niet controleerbaar is. Het probleem wordt groter als een groep
mensen (ipv een individu) het systeem manipuleert. Er is geen
controleerbaarheid door gebruikers of door beheerders.

Naar mijn inziens zou je met betrekking tot machtsmisbruik bij een
centraal systeem een aantal punten kunnen inbrengen.
Het systeem zo transparant mogelijk maken, zodat in principe ieder
lid/gebruiker zoveel mogelijk inzage heeft.
eventueel met controle partij (bv. de ledenraad in haar toekomstige
nieuwe vorm) die toezicht houdt.

een paar punten zijn heel belangrijk voor welk systeem dan ook:

1)  Een eerste ervaring van het systeem zou moeten zijn dat gebruikers
veel waarde krijgen voor bijna geen inspanning van hun kant. Een
voorbeeld hiervan zou een compleet nieuwe gebruiker zonder enige
referenties nog (dus niet eens lid) in staat om gewoon te surfen op het
discussies en beslissingen en het proces in actie te zien, zelfs als ze
niet actief kunnen participeren (ervan uitgaande dat we het eens zijn
met transparantiebeginsel). Deze positie brengt ze in een emotioneel
meer open positie, waardoor het voelt alsof het slechts een kleine stap
is om te registreren en mee te doen aan de activiteiten.

2) Niemand zou  een handleiding of tekst moeten lezen om het systeem te
gebruiken - bij elke stap zou het duidelijk moeten zijn wat zij kunnen doen

3) Poging om consensus onder een grote groep te bereiken kan moeilijk
zijn met gebruik van ruwe discussie alleen. Mensen kunnen verankerd
raken in de onproductieve emotionele oppositionele dialogen. We willen
niet dat mensen hun passie verliezen voor de kwesties die hen aangaan,
maar we willen ervoor zorgen dat hun passie is gebaseerd op een
objectief juiste interpretatie van elkaars posities.

Een centraal systeem heeft de mogelijkheid om laagdrempelig te zijn,
mensen kunnen gewoon kijken/lurken wat er allemaal gebeurd. je wil
namelijk dat de participatiegraad zo hoog mogelijk is, dat zo veel
mogelijk leden mee gaan beslissen. Een gedecentraliseerd systeem moet
iedereen al iets installeren, zodat je juist een drempel op werpt en
enkel de "fanatiekelingen" mee krijgt.

Een centraal systeem zorgt ook voor een open discussie, iedereen kan zo
mee discussiėren en loopt niet zo snel uit tot een flaming oorlog. (denk
aan de algemene maillijst, wat een enigszins gedecentraliseerd karakter
heeft).
het e-democracy gaat vooral om de inhoudelijke discussie, afweging van
argumenten en gevolgen. beleidsvorming.

Mijn mening is daarmee dat een gedecentraliseerd systeem inderdaad niet
praktisch haalbaar is. het heeft een aantal voordelen, maar de nadelen
zijn imho veel groter.

Wel geef je een aantal goede punten aan wat ook bij een centraal systeem
heel belangrijk is.

bv het 1 keer stemmen, niet manipuleren van stemmen etc.
hierin zouden we kunnen kijken om de login te combineren met bv de leden
administratie, waarin ieder lid een nickname of echte naam in de
ledenadministratie is gekoppeled aan het lid echte lid. dus soort
registered user (waar privacy en anonimiteit gewaarborgd blijft wanneer
gewenst).

Groeten

Steven