[Delft] alweer: software-octrooien

Reinier Bakels reinier.bakels op gmail.com
Za Jun 29 14:47:33 CEST 2019

Graag jullie mening. Maar eerst enige inleiding.

Zoals jullie weten zijn "software-octrooien" omstreden, en niet alleen
omdat ze open-source projecten kunnen frustreren.

De beoordeling van octrooiaanvragen waar software aan te pas komt is een
hopeloos ingewikkeld proces. De Europese Commissie wilde de zeer
aanvechtbare manier waarop het Europees Octrooibureau dat doet aan de EU
lidstaten opdringen d.m.v. een Richtlijn, maar die werd in 2005 weggestemd
door het Europees Parlement,

 Het Europees octrooibureau heeft zijn eigen "Kamers van Beroep"
(machtenscheiding is maar onhandig ...) en voor de Grote Vragen is er de
Grote Kamer van Beroep. Die werd in 2008 al ingeschakeld om de methode van
beoordeling van de aanvragen van software-octrooien te beoordelen (maar
voelde zich niet bevoegd politieke beslissingen te nemen), en onlangs
wederom (code G1/19, zie
https://www.epo.org/law-practice/case-law-appeals/eba/pending.html). Er
bestaat de mogelijkheid om als buitenstaander je mening te geven, en dat
ben ik eigenlijk van plan.

Er is een stroming die alle "software-octrooien" verwerpt, als in strijd
met de wet. Die opvatting is niet vol te houden voor een kritisch gehoor
van juristen. Maar er zijn er bij die puur schadelijk zijn, en allerminst
als beloning voor "uitvinderswerkzaamheid" kunnen gelden.

Mijn *vraag *is nu of jullie als IT-ers met recentere ervaring dan ik weten
van slechte ervaringen met software-octrooien.

Mijn indruk is dat er nogal eens octrooi wordt aangevraagd op louter
ideeën, om de concurrentie te dwarsbomen, zonder dat er daadwerkelijk een
uitvinding wordt gepresenteerd. In de systematiek van het EOB kunnen die er
door heen glippen, maar niet in de systematiek die ik voor ogen heb.

 Ik ben benieuwd.

reinier