[Afdelingen] social media PPNL en lokale afdelingen

Maarten van der Pol maarten.v.d.pol at piratenpartij.nl
Wed Apr 11 14:52:22 CEST 2018


Hallo allen,

We zullen dit in Utrecht tijdens onze volgende vergadering bespreken (komende maandag). Op persoonlijke noot kan ik wel zeggen dat ik het er niet mee eens ben. Het wringt inderdaad om te targeten, maar we hebben amper geld om promotie te maken. Voorbeeld: 

- Als wij een reclamecampagne richten op de gemeente Utrecht om nieuwe mensen te bereiken dan hebben we om de hele stad te bereiken ongeveer 3 tot 4 duizend euro nodig. Dat is dus voor 1 bericht, en per definitie onhaalbaar voor ons.
- Zodra wij echter een bericht over het lerarentekort in Utrecht voor 20 euro targeten op ouders woonachtig in de gemeente, in de leeftijd 25-35 (meestal jonge kinderen dus meer betrokken bij onderwijs) hebben we daar een maand lang plezier en betrokkenheid van, waarbij we veel nieuwe mensen bereiken.

Zo’n onderwijsbericht generiek targeten (dus alleen op locatie) zou voor een zelfde effect minimaal 300 euro kosten, waarschijnlijk meer als je de pech hebt dat er in de beginperiode weinig reacties komen waarmee je bericht in de juiste bubbel terecht komt (tot de genoemde 3 a 4 duizend euro). 

Met alle geluiden die er momenteel zijn in de partij vrees ik er echt voor dat we uiteindelijk alleen nog de mensen kunnen bereiken die al overtuigd zijn van onze punten. In een kleine gemeente kan het anders werken (tot 10.000 inwoners is zo specifiek targeten nog steeds een kostenvoordeel, maar een stuk minder). Maar in een gemeente met bijna 350.000 inwoners moet je echt met flinke budgeten aankomen wil je mensen kunnen bereiken met alleen locatietargeting, want die locatietargeting gaat niet dieper dan gemeenteniveau. 

In campagnetijd (hier vooral in de maand februari en maart) zijn de spelregels nog een stapje anders. Doordat andere partijen daar met enorme budgeten (GroenLinks bijvoorbeeld met 15.000 euro voor Facebook) adverteren zijn er veel partijen waar het advertentiesysteem met onzichtbare biedingen voorrang aan geeft. De generiek getargete campagnes (locatie Utrecht) die we op het eind hebben gedraaid zijn daardoor niet eens uitgeput qua budget – we kwamen alleen nog specifiek getarget in beeld. 

Mijn instelling wat dit betreft is dus pragmatisch, ik zei het al eerder: Als privacy een kerk is, dan is iemand die niets met Facebook en de daar beschikbare middelen wil doen een mormoon die in eigen gemeente blijft. Ik zie mezelf dan eerder als een Jehova, die juist daar waar het bewustzijn nog niet aanwezig is een voet tussen de deur zet. 

Nogmaals, dat is mijn persoonlijke mening. Als blijkt dat er in het PPU overleg meer draagvlak is voor het principieel uitsluiten van dit soort tools dan zal ik mij daar uiteraard naar schikken. 

Vriendelijke groet,

Maarten van der Pol
Piratenpartij Utrecht

Van: Melvin Stubbe
Verzonden: woensdag 11 april 2018 08:19
Aan: Rico Brouwer | PPNL
CC: Maarten van der Pol; Jonathan van Dijken; Matthieu
Onderwerp: Re: [Afdelingen] social media PPNL en lokale afdelingen

Hallo Rico,

Als ‘eigenaar’ van PP Oldambt op fb en twitter doe ik momenteel lokaal niets, maar wat mij betreft helemaal prima deze afspraak.


Met vriendelijke groet,
Melvin Stubbe

Op 10 apr. 2018 om 22:58 heeft Rico Brouwer | PPNL <rico at piratenpartij.nl> het volgende geschreven:

collega,

In het PPNL social media cirkel overleg, is zojuist afgesproken dat ik
deze vraag stellen zou aan jou:

'Zullen we als PPNL en alle lokale afdelingen samen afspreken dat we
eventueel toekomstig online advertentie budget uitsluitend nog generiek
inzetten, zodat we géén gebruik maken van profiling, óók niet als het
platform [voorbeeld Facebook] daar mogelijkheden voor biedt?'

Met als enige uitzondering op deze regel 'selectie op geografische
locatie, voor lokaal gerichte campagnes'. Een Nederlandse campagne tonen
we alleen in Nederland, een campagne in een bepaalde gemeente tonen we
alleen binnen die gemeente.

Daarmee leggen we onszelf op dat we niet targeted adverteren op
leeftijd, geslacht, ethniticiteit, opleiding of welk ander criterium dan
ook.

We zouden graag je antwoord op deze vraag horen, namens de afdeling die
jij vertegenwoordigt

alvast bedankt

met hartelijke groet,

-- 
Rico Brouwer | PPNL
+31 6 51188938
Twitter: @ricobrouwer
Twitter: @echtesprookjes

https://piratenpartij.nl/
https://programma.piratenpartij.nl/
https://echtesprookjes.nl/

Rico at Piratenpartij.nl
PGP 0x11A04953



_______________________________________________
Afdelingen mailing list
Afdelingen at lists.piratenpartij.nl
https://lists.piratenpartij.nl/mailman/listinfo/afdelingen


-------------- next part --------------
An HTML attachment was scrubbed...
URL: <http://lists.piratenpartij.nl/pipermail/afdelingen/attachments/20180411/2134d136/attachment-0001.html>


More information about the Afdelingen mailing list