[Utrecht] Politiediensten BeNeLux inzage in BRP, politieregisters en ANPR

David Bekker David.Bekker at piratenpartij.nl
Mon Jul 23 14:16:13 CEST 2018

https://nos.nl/artikel/2242818-politie-makkelijker-benelux-grenzen-over.html

Ik kwam dit artikel tegen. Om grensoverschrijdende criminaliteit tegen
te gaan werken de Politiediensten uit Belgiƫ, Luxemburg en Nederland
tegenwoordig nog beter samen en ook de bevoegdheden die hierbij horen
zijn uitgebreid.

Dat er geen toestemming meer gevraagd hoeft te worden om een
achtervolging voort te zetten over de grens is mooi, en er zijn ook vast
een hoop andere voordelen..
Maar naar mijn idee worden onder het 'excuus' terrorisme ook andere
wensen doorgedrukt. Tegenwoordig kunnen politiediensten elkaars register
raadplegen en ook de Basisregistratie Personen kent geen geheimen
meer...  Het raadplegen van beide moet wel volgens de wetten van het
land, en gaat onder strikte voorwaarden.. Maar dit zal in de praktijk
moeten blijken hoe makkelijk hier mee om gegaan wordt.

Een artikel van VRT.be
(https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2018/07/22/politiewerk-stopt-niet-aan-de-grens-nieuw-verdrag-tussen-belgis/)
gaat verder en benoemt ook dat politiediensten elkaars ANPR
(kenteken-cameras) mogen gebruiken. Je kan dus voortaan overal in de
BeNeLux onbeschaamd gevolgd worden.

Mij valt op dat er steeds vaker vanalles privacy-belastend onder de
noemer 'terrorisme' doorgedrukt wordt. Ik ben benieuwd naar de visie van
anderen hierover.

--
Groet,
David Bekker