[Persbericht] Piratenpartij Amsterdam presenteert kandidaten gemeenteraadsverkiezingen

Persberichten Piratenpartij persberichten op lists.piratenpartij.nl
Di Feb 11 12:08:28 CET 2014

Persbericht Piratenpartij Amsterdam 11-02-2014
=========
Piratenpartij Amsterdam presenteert kandidaten gemeenteraadsverkiezingen

Aanstaande woensdag om 14:00 maakt de Piratenpartij Amsterdam haar
kandidatenlijst bekend voor de gemeenteraadsverkiezing op een iconische
locatie: het Veronica-zendschip.

Het is voor het eerst dat de Piratenpartij zich verkiesbaar stelt voor
de Amsterdamse gemeenteraad. De belangrijkste pijlers zijn privacy,
transparantie en meer inspraak voor Amsterdammers.

Kandidaat-raadslid Bob Sikkema licht toe: "Dankzij de radiopiraten van
Radio Veronica bereikte popmuziek Nederland. Nu heeft Amsterdam weer
piraten nodig om een alternatief geluid te laten horen. De
informatierevolutie heeft ons veel opgeleverd, maar zij heeft overheden
en bedrijven er ook toe bewogen om burgers nauwlettender in de gaten te
houden. De machtsbalans is zoek en daar is de gewone Amsterdammer de
dupe van. De Piratenpartij wil het evenwicht herstellen en een open
informatiesamenleving creëren."

Ook model en presentatrice Ancilla Tilia staat op de lijst: "Ik zet mij
al langer in voor een vrij en open internet en het recht op privacy en
de Piratenpartij is bij uitstek een partij die zich inzet voor deze
fundamentele rechten. Toen ik werd gevraagd me aan te sluiten bij
bovendien een sterk team, hoefde ik niet lang na te denken."

Wetenschapper Matthijs Pontier heeft zich ook kandidaat gesteld voor de
Piratenpartij Amsterdam: "Een transparante overheid die haar burgers
niet constant bespiedt, is een basisvoorwaarde voor een democratische
samenleving. Nu staat dit principe meer dan ooit onder druk. De
onthullingen van Edward Snowden en het afluisterschandaal van Plasterk,
Hennis en Rutte getuigen hiervan. " De Piratenpartij Amsterdam ervaart
dat een almaar groeiende groep Amsterdammers zich zorgen maakt over het
inperken van de burgerrechten. De partij verwacht dan ook een flink
aantal stemmen.

De Piratenpartij komt voort uit de internationale Piratenbeweging en
heeft electoraal succes gehad in onder andere Zweden, IJsland, Spanje en
Duitsland.  De partij heeft lijst 11 toegewezen gekregen.

Pers is van 14:00 tot 14:30 uur welkom voor de presentatie op de het
Veronica-zendschip. Daarna is er tijd voor vragen.

Adres: NDSM-Pier 1, 1033 RG Amsterdam. Parkeren is gratis.
Overige informatie over bereikbaarheid is te vinden op:
http://www.veronicazendschip.nl/contact/.

=========
Noot voor de redactie / niet voor publicatie:
Contactpersoon pers: Matthijs Pontier
06 373 843 35
Matthijs.Pontier op piratenpartij.nl