[Onderzoek] Opzet van een Wetenschappelijk Bureau

"maarten vandenoever" op ldap.piratenpartij.nl "maarten vandenoever" op ldap.piratenpartij.nl
Za Jun 4 17:59:46 CEST 2016

5-6-2016 Het is al 3 jaar geleden dat er een voorbereidende tekst
kwam met betrekking tot de opzet van een wetenschappelijk bureau.
Die tekst was nogal gebrekkig maar concrete reacties om dat aan
te geven heb ik niet gevonden. Niettemin is het duidelijk dat
zoiets als inhoudelijke ontwikkeling en uitdieping van het
programma zeer nodig is, ook om de leden van het nodige
studiemateriaal te voorzien zodat ze zich in debatten beter
kunnen verdedigen en hun vertegenwoordigend werk in de organen
waarin ze gekozen zijn beter kunnen doen. Een wetenschappelijk
bureau als organisatievorm stelt echter voor een vrijwillige
vereniging als de piratenpartij nogal hoge eisen. En ook is het
dan nodig dat een of meer bijna fulltime hobbyisten daar dan
steeds mee bezig moeten zijn en dan zo ook een kennisvoorsprong
krijgen op de rest en zo beroepsfunctionarissen worden. Dat
laatste lijkt me niet wenselijk.
Daarom stel ik  voor om de invulling van het idee van een
wetenschappelijk bureau een andere vorm te geven.  Het lijkt me
goed om een gemeenschappelijke expertiseontwikkeling op te zetten
in de vorm van een forum of site waar geinteresseerde leden of
sympathisanten bijdragen kunnen plaatsen over thema's die zij
voor de partij van belang achten. Elke bijdrage wordt gevolgd
door een open kolom voor andere leden en sympathisanten die
daarop kunnen en willen reageren.  De site wordt gemodereerd en
geevalueerd en om de zoveel tijd verschijnen er op de site
samenvattende rapporten over de gevoerde discussies. Zo een site
mag een onderscheidende naam hebben, zodat iedereen begrijpt dat
die enkel bedoeld is voor de leden die ook echt interesse hebben
in de theorievorming en de achtergrondverdieping, dus
bijvoorbeeld zoiets als '' NERD-NET''. Ook kunnen op de sites
teksten worden overgenomen van elders die voor het doel van
verdieping van het programma van belang kunnen zijn.

Mijn voorstel is bedoeld als laagdrempelig begin van meer
inhoudelijke uitbouw. Zonodig kan ik hierin zelf wel wat werk
bijdragen

met vriendelijke groet

maarten van den oever