[Friesland] Friese Staetemerk

frank87 frank87 op xs4all.nl
Wo Jun 3 09:11:52 CEST 2015

Vanmiddag is er de "Staetemerk" in het Provinciehuis. Dat is een
bijeenkomst die het nog het meeste lijkt op een voorlichtingsdag of een
banenmarkt. Een aantal "standjes", waar de politici rond cirkelen om met
de "burger" te praten. Concreet is dat natuurlijk heel lobbyend
Friesland. Het is een vervanging van de commissievergadering die wordt
verkocht als laagdrempelige invloed voor iedereen, maar ondertussen
wordt vooral de invloed van de lobbyisten nog verder vertroebelt (omdat
in concreto, toch weer de lobbyisten zullen komen en er helemaal niks
meer van vastgelegd).

Maar laagdrempelig is het, dus wil je echt horen wat er in de politiek
speelt, of zelfs nieuwe ideeën inbrengen bij de politici: ga er naartoe.
Spreek de eerste beste bekend voorkomende kop aan (heb ik jou niet
ergens op TV gezien is niet eens zo'n slechte vraag in die zaal) en leer
de mensen achter de politiek kennen. De politici zullen blij zijn met
ieder nieuw gezicht.

Het is de hele middag: van twee tot zes, maar halverwege is er pauze,
dan bouwen ze de standjes om (de laatste keer dat ik er was, waren de
standjes vooral tafels met stapels papier en een ambtenaar er naast).

Groet,
     Frank