[Democratie] Oproep voor tijdelijke werkgroep

Steven Russchenberg | Piratenpartij steven.russchenberg op piratenpartij.nl
Do Feb 27 10:25:50 CET 2014

Hallo,

De Piratenpartij mist momenteel een goed online e-democracysysteem. Wij
werken momenteel samen met de Australische Piraten aan Polly.
http://polly-project.org/ Dit systeem zal echter niet binnen afzienbare
tijd af zijn. Toch vind ik dat we niet moeten wachten met het
introduceren van e-democratie binnen de partij tot Polly af is. Ik ben
zelf best gecharmeerd van het systeem van onze zuiderburen. Zij
gebruiken de tool 'getOpinionated'. http://opinion.pirateparty.be

Dit systeem voldoet niet aan al onze wensen wat e-democracy betreft maar
het is een goede opstap naar een werkende interne democratie. Het
systeem ziet er netjes uit en is eenvoudig in gebruik. Dit laatste vind
ik, met name in het begin verstandig omdat we a) wij zelf moeten wennen
aan het gebruik van dit soort systemen en b) mijn oma het ook moet
kunnen gebruiken. Het leuke van getOpinionated vind ik de koppeling met
social media. Zodra een onderwerp bijvoorbeeld over gaat van discussie
naar stemfase wordt er via social media een melding verzonden naar
geabonneerden.

Later kunnen we overgaan naar een uitgebreider systeem zoals Polly.
Daarom heb ik in het bestuur voorgesteld om dit op korte termijn over te
nemen van PPBE, en daar is men mee akkoord gegaan. Het zou mooi zijn als
dit lukt voor 20 maart omdat dan enkele afdelingen misschien wel zetels
hebben behaald. Het is natuurlijk geen harde eis dat dit dan al rond is,
al zou dat in theorie moeten kunnen want het systeem staat klaar op een
Github: https://github.com/sandb/getopinionated  (Jonas De Grave is
geloof ik contactpersoon).

Ik ben op zoek naar ongeveer vijf mensen die op zeer korte termijn
getOpinionated kunnen installeren en inrichten op onze omgeving. Deze
ploeg zal zelfstandig aan de slag gaan. Ik heb zelf niet de tijd om dit
GOED op pakken binnen korte tijd. Uiteraard zal ik wel de contactpersoon
binnen het bestuur zijn bij vragen of problemen.

Er zijn enkele aandachtspunten / eisen die in dit project meegenomen
moeten worden.
- Alleen leden mogen stemrecht hebben
- Is het mogelijk om onderscheid te maken tussen landelijke en lokale zaken?
    -> Of moet er voor elke afdeling een aparte installatie gemaakt worden?
Hier heb ik nu geen antwoord op maar dat kan meegenomen worden in het
traject.

Mocht iemand een betere oplossing hebben dan genoemde dan sta ik daar
voor open. Houd wel in je achterhoofd dat we uiteindelijk willen werken
met Polly.

Aanmelden kan bij ondergetekende en op de mailinglijst democratie. Mocht
je iemand kennen die in jouw ogen perfect in dit team past, schroom dan
niet om deze mail door te sturen.

Groet,

Steven