[Democratie] Vrijwilligers gezocht

Steven Russchenberg steven.russchenberg op piratenpartij.nl
Wo Feb 13 21:18:53 CET 2013

Hoi,

Ik wil graag meewerken aan een het e-democracy systeem. En wel aan het
systeem zelf (lqfb) als aan de denktank. Ik ben geen programmeur maar
heb wel ervaring als tester en requirementsbeoordeler. Ik denk dat ik
daar wel een rol in kan spelen.

Wat de denktank betreft. Ik sta eerlijk gezegd kritisch tegenover
directe democratie omdat dit het gevaar met zich meebrengt dat te veel
vanuit de waan van de dag (aka onderbuik) besloten wordt. De directe
democratie in Californië is daar een mooi voorbeeld van: Elke
belastingverhoging wordt weggestemd en elke extra uitgave van de
overheid aangenomen, met als resultaat dat die staat er bijna nog
slechter voor staat dan Griekenland.

Desalniettemin is het LQFB systeem met gedelegeerde stemmen wel
interessant omdat dit de kiezer de mogelijkheid geeft om zijn stem
door te geven aan een expert. De vraag is echter wel hoe je er voor
zorgt dat dit systeem ook goed functioneert. Vaak zie je dat bij
beladen onderwerpen de tegenstanders zich laten horen en de
voorstanders stil zijn, ook al zijn ze in de meerderheid.

Maar goed. Voldoende om over te denktanken dus laten we maar snel
beginnen! ;-)

Groet,

Steven Russchenberg