[Algemeen] Heeft iemand het onderste mailtje uit dit artikel?

Thijs Markus thijs.markus op piratenpartij.nl
Ma Sep 26 13:11:19 CEST 2016

Ja, is een nogal tl;dr mailtje. Die ik btw ook uit tweede hand heb mogen
ontvangen.
Aangezien de mail toch al bij de pers ligt, en transparantie tot de
(verwaterde) principes behoord, zie ik geen reden om deze mail niet te
delen.

From: *Ancilla van de Leest | PPNL*
Date: 2016-08-29 12:31 GMT+02:00
Subject: De noodzaak van leiderschap

“To whom it may concern”, beste Piraten,

Het verkiezingsseizoen zit eraan te komen. Vanaf September, deze week,
begint het mediaseizoen weer. Vanaf dat moment zullen alle partijen gaan
strijden om aandacht en vertrouwen van De Nederlandse Stemgerechtigde.
Wij zijn onderdeel van één van de vele partijen die strijden om de
machtpositie van een kamerzetel. Daar maken we een hele serieuze kans
op. Hoe meer kamerzetels, hoe meer macht. Waarom willen we die macht? Om
Nederland beter te maken. Omdat wij het beter weten. Beter zien. Beter
nadenken. Betere oplossingen hebben. Althans, dat vinden we zelf. Nu is
het aan ons om de rest van Nederland, of in ieder geval zoveel mogelijk
mensen van datzelfde te overtuigen. Onze kennis en visie te verspreiden.
Op een moment dat vele andere partijen diezelfde strijd aangaan. Voor
die strijd hebben we alle mankracht en focus nodig. Die strijd vindt
extern plaats. Hiervoor zullen we interne strijd zoveel mogelijk moeten
reduceren. Dit gaat tenslotte ten koste van alle focus, tijd en energie
die we keihard nodig hebben voor de externe strijd die nu woedt, met of
zonder ons.

Ik heb de afgelopen weken erg hard gewerkt. Zeker de afgelopen week heb
ik moeten ingrijpen, bij gebrek aan aanwezigheid van andere mensen die
dit konden of wilden doen. Dat heeft me een hoop tijd en energie gekost.
Dat vind ik niet erg, maar dat is wel iets wat ik niet kan blijven doen.
Mijn primaire doel is dat Ancilla ok is. Als Ancilla ok is, kan ze zich
beter, harder, en effectiever inzetten voor de partij. Als het goed gaat
met de partij, gaat het goed met ons allen. Of in ieder geval beter dan
wanneer het niet goed gaat met de partij. De externe strijd komt primair
op mij terecht. Mijn focus moet extern (kunnen) liggen.

Ik ben lijsttrekker. Dat maakt mij eindverantwoordelijke voor het
resultaat wat we gaan behalen. Of niet gaan behalen. Ik ben op dit
moment single point of failure. Zeker totdat de volledige lijst staat.
Als ik faal, faalt de partij. Ik ben niet vervangbaar. Of althans, niet
zonder dat het heel erg opvalt, en we automatisch schade oplopen. Ik
neem dit heel serieus. Ik ben niet optioneel. Dat ik tot partijleider
gekozen ben, is niet optioneel meer. Ook op dagen dat ik er geen zin in
heb, dit is een feit waar we niet omheen kunnen. Ik niet, maar jullie
ook niet. Dingen om mij heen doen, is geen optie. Dingen van me “weg
houden”, me out of the loop houden, is geen realistisch scenario.
Ondermijnend gedrag jegens de lijsttrekker, is ondermijnend gedrag
jegens de partij. Jegens iedereen die de partij een warm hart toedraagt.
Jegens iedereen die een significant deel van zijn eigen leven opzij zet
om waarde bij te dragen aan de partij. Jegens iedereen die zich ervoor
opwerpt de PPNL te verdedigen jegens sceptici. Vroeg of laat mag ik onze
keuzes gaan uitleggen, en vroeg of laat vindt informatie zijn weg naar
mij toe. Dit is wel gebleken inmiddels. Veruit het meeste komt via mij
naar binnen, en gaat via mij naar buiten. Zowel positief als negatief.
Als ik mijn werk goed doe, valt jullie alleen het positieve op. Ik ben
de poort, waardoorheen alle interne en externe communicatie elkaar vindt.

Ik wil ontzettend graag dingen aan jullie delegeren. Dat gaat betekenen
dat jullie ook leiderschap zullen moeten tonen, over jullie tuintjes.
Misschien niet jij specifiek. Maar iemand moet per onderwerp alle
informatie, overzicht hebben en aansprakelijkheid aanvaarden. Iemand
moet knopen doorhakken, ook wanneer dit moeilijk is. Iemand moet sturing
geven en de richting aanwijzen. Op het moment dat dit niet gebeurt in
iemands tuintje, is het mijn taak om in te grijpen, of in te laten
grijpen. Afhankelijk van wat degene die over het tuintje “interne
politiek” beschikt, mij adviseert Als je geen leiderschap kunt of
wil tonen, zal iemand anders het moeten doen. Dat is niet erg, dit op
tijd aangeven is ook een kracht. Dit komt de partij ten goede en men zal
je dankbaar zijn.

Als leider draag je een bepaalde verantwoordelijkheid, en verwacht ik
een aantal dingen:

Realistisch zelfbeeld

Weet wat je kan, en weet wat je niet kan. Wees daarover eerlijk, in de
eerste plaats tegenover jezelf. Het is niet erg om niet alles te kunnen.
Het is wel erg als je jezelf anders voordoet dan je bent, Op dat moment
maak je impliciet beloftes die je niet kunt waarmaken. Hierop zul je
uiteindelijk afgerekend worden, en de partij ook. En dus iedereen. Ga op
een plek staan waar je op je best bent. Als je dat niet goed weet, ga
gesprekken aan om erachter te komen wat andere mensen als jouw kracht
ervaren. Sta open voor feedback van anderen. Als wat je van jezelf vind
niet in lijn blijkt te liggen met hoe anderen jou ervaren, grijp die
kans om jezelf te verbeteren.

Eerlijkheid

Dingen gaan soms kut worden. Soms ga je van mensen balen. Denk niet dat
dat niet opvalt in een groep. Hoe eerlijker je bent, hoe minder je hoeft
te onthouden. Hoe sneller je aangeeft hoe je er echt in staat, waar je
tegen aan loopt, waar je van baalt, hoe sneller je hulp krijgt. Hoe
sneller de situatie opgelost kan worden. Dit betekend; zeker even tot
tien tellen, constructief nadenken en je richten op een oplossing. Maar
niet zo lang wachten dat er irritaties blijven borrelen, of er geen
oplossing wordt gezocht wanneer dat wel zou kunnen. Ik heb al eerder
opgeroepen om elkaar direct op dingen aan te spreken, en dit niet rond
te gaan bazuinen. Dit is een erg belangrijke basisregel. Op het moment
dat je dit niet doet, wordt dat als achterbaks en schijnheilig ervaren.
Dat beschadigd het vertrouwen in jou, en hier ga je zelf niet beter van
worden. Ik roep op tot Rotterdamse botheid. Ik wil graag dat elkaar de
waarheid kunnen vertellen, dat je iemand informatie kunt aanreiken waar
deze persoon nog niet over beschikt. En dat we dan als dat nodig is ook
even kunnen huilen, verwerken en weer constructief doorgaan. En daarmee
even door de zure appel heen bijten, en daarna even goede vrienden
kunnen en willen zijn. Conflict ontwijkend gedrag gaat ‘m niet worden de
komende zes maanden. Dit hangt samen met positiviteit en respect.
Allleen in een veilige omgeving durft men eerlijk te zijn.

Positiviteit

Dit lijkt tegenstrijdig te zijn met het bovenstaande, maar dat is het
niet. Van een leider wordt verwacht dat die voor een positieve uitkomst
(uit) gaat. Men zal opkijken naar jouw visie van hoe het moet. Als men
niet vertrouwd op jouw visie van een positieve uitkomst, zal men niet
jouw richting volgen, en niet jouw aangedragen oplossingen accepteren.
Jij zal mensen in hun kracht moeten zetten. Dit heeft een positieve kijk
nodig en opbouwende (niet afbrekende) houding. Soms zal dit even wat
botheid vergen, en dit zullen mensen als onprettig ervaren op het moment
zelf. Maar je doet dit wel vanuit het perspectief op de meest positieve
uitkomt voor alle betrokken partijen. En in the long run zal men je
dankbaar zijn. Niet in het verleden blijven hangen. Het verleden is
geweest en valt niet meer te veranderen. Dit wordt makkelijker naarmate
je sneller dingen kunt oplossen, en door kunt gaan. Dit hangt samen met
eerlijkheid en communicatie.

Communicatie

Bereikbaarheid. Men zal erop moeten kunnen vertrouwen dat ze je kunnen
bereiken voor advies, vragen of informatie. Het is natuurlijk niet
mogelijk om altijd bereikbaar te zijn, maar je moet wel je best doen, je
verantwoordelijkheid tegenover de rest van ons serieus nemen. We moeten
erop kunnen vertrouwen dat je ons terug belt zodra je de kans hebt. Dat
je mensen de informatie aanreikt die zij nodig hebben om hun werk te
kunnen doen. Kunnen delegeren. Beloftes nakomen. Of kunnen uitleggen
waarom je gefaald hebt. Aansprakelijkheid. Eerlijkheid. Openstaan voor
informatie. Willen weten hoe de mensen in mekaar zitten waar je mee
werkt. Wat ze nodig hebben om optimaal te kunnen functioneren. Dit vergt
minimale interesse in je medemens, en het lef om de juiste vragen te
stellen. Directheid.

Respect

Je zit hier niet om je eigen ego te bevredigen. Je zit in een collectief
met een doelstelling. Respectloos communiceren werkt altijd
contraproductief. Je moet met een team werken. Je zal niet al die mensen
altijd even aardig of makkelijk vinden. Soms vind je ze misschien wel
ronduit stom of irritant. Maar je moet ze wel met respect bejegenen. Ik
weet dat dit niet altijd vanzelfsprekend geweest is binnen de partij, en
dat dit voor sommige mensen nogal een omschakeling is van hoe het nog
niet zo lang geleden was. Maar we willen een doel bereiken. Om dat doel
te bereiken hebben we keihard meer mensen nodig. En om meer mensen aan
te trekken is het belangrijk dat iedereen zich veilig voelt. Elkaar
belachelijk maken, uitschelden, liegen, achterbaks gedrag etc. heeft
geen plaats meer in deze partij. Ook hier komt eerlijkheid weer kijken.
Schenk elkaar een basisvertrouwen. Behandel elkaar als een intelligente
volwassene. Dat is informatie uitwisselen, niet iemand tegen zichzelf
willen beschermen door om iemand heen te werken. Iets in iemand zijn of
haar gezicht durven zeggen is een ook teken van respect. Nee, dit is
geen tegenstrijdigheid. De scheidingslijn tussen eerlijk zijn en
respectloos, is soms een dunne. Eerlijkheid is informatie verstrekken,
en opbouwen, repareren: Voor een positief eindresultaat gaan.
Respectloosheid is overbodigheid, en afbreken, beschadigen: Voor een
negativiteit eindresultaat gaan, of uberhaupt niet naar een realistisch
eindresultaat streven.

Flexibiliteit

Om onze doelstelling te behalen, is nodig om flexibel te zijn. Als je
opeens over nieuwe informatie beschikt, kun je dat niet naast je
neerleggen. Je moet dat meenemen in de toekomst. Naarmate we
succesvoller worden, gaan er dingen veranderen. Constant. Nieuwe mensen,
nieuwe ideeën, nieuwe situaties. Dat vind niet iedereen even prettig.
Sommige mensen houden zich liever vast aan iets slechts waar ze al
bekend mee zijn, dan dat ze de moeite willen nemen iets nieuws en beters
een kans te geven. Soms moeten we iets uitproberen. Maar per definitie
gaan we voor verandering, want als we alles wel ok vonden zoals het is,
dan zaten we niet in een politieke partij die verandering nastreeft. Als
een aanpak niet werkt, wees daar eerlijk over. Neem de informatie tot
je. En wees bereid tot verandering. Als iemand je verzoekt of iets
anders kan, en die persoon heeft een punt, wees dan eerlijk genoeg naar
jezelf om te kunnen veranderen. Dit is lastig voor veel mensen, maar wel
hard nodig. Dit vergt ook dat je andermans leiderschap kan accepteren.
En er zijn altijd meerdere leiders, die over verschillende tuintjes
gaan, die soms naast elkaar liggen.

Bescheidenheid

We zitten hier allemaal om een groter doel dan onszelf. Dat maakt jou
ook maar een instrument ten bate van een doel. Dat maakt ons allemaal
een instrument ten bate van een groter doel. Op verschillende plekken.
Een hamer is niet beter dan een boor, ze hebben beide een prima functie,
zolang je ze op de goede manier inzet. Draag dit besef bij je in je
beslissingen en communicatie. Als we dat doel behalen mogen we fucking
trots zijn op onszelf, een feestje vieren, jezelf belonen, jezelf op de
borst kloppen en jezelf glunderend in de spiegel aankijken. Erover
opscheppen. Tot die tijd: walk the walk, don’t talk the talk. Soms zal
iemand anders iets beter weten dan jij, soms zelfs over iets waar jij
veel vanaf weet, dan is het handig als je dat kunt erkennen. Laat andere
mensen je positief verrassen.

Vertrouwen

Geven en nemen. Dit zal automatisch en vanzelfsprekend voortkomen uit
bovenstaande. Soms heeft dat wat tijd nodig, maar geef iemand wel het
voordeel van de twijfel totdat het tegendeel bewezen is. Je moet kunnen
samenwerken. We’re all in this together.

Bovenstaande geldt voor mij uiteraard keihard. Maar dit verwacht ik ook
van jullie. We zijn geen groep anarchisten, we zijn een collectief met
een doel. We hebben niet veel tijd. We kunnen vele duizenden mensen
trots op ons maken, of vele duizenden mensen zwaar teleurstellen. Dat
gaan we over slechts zes maanden te weten komen. We zullen praktisch
moeten zijn. Anarchie is onpraktisch. De leden hebben mij verkozen als
leider. Van mij wordt leiderschap verwacht. Als je het daarmee oneens
bent, stel ik voor dat jezelf en het collectief een plezier doet en je
even afzijdig houdt. Activisme kun je prima in je eentje doen, volgens
je eigen schema, inzichten, prioriteiten. Een politieke partij gaat over
samenwerken. Politiek gaat per definitie over leiderschap. Als je dit
een vies woord vind, is een politieke beweging niet de juiste plek om je
kostbare tijd aan te besteden. We hebben geen tijd om op elke slak zout
te leggen, we hebben geen tijd om over elke knoop een paar honderd man
te laten nadenken, discussieren, meebeslissen. Die tijd hebben we gehad.
Al die collectieve imput moet nu heel snel verzameld zijn, en een
heldere boodschap gaan vormen. Wij zetten onze partij neer als leider,
waaraan mensen kunnen aanhaken. Achter kunnen gaan staan. Kunnen volgen.
Wij hebben visie, wij hebben een doel, wij hebben een missie. Nu is het
campagnetijd, en we moeten snel kunnen schakelen. We hebben leiders
nodig. Met de bovenstaande eigenschappen. Mijn ervaring is dat mensen
heel blij zijn met goede leiders. Net zoals dat mensen blij zijn moet
een boor die goed boort. Als je geen leiderschapskwaliteiten hebt, begin
er dan niet aan. En ga dan ook niet in de weg staan van de mensen die
wel die verantwoordelijkheid dragen. Als je wel een leiderschapsfunctie
op je neemt, besef dan dat hier wat verantwoordelijkheid aan vast hangt.
Zie bovenstaande.

Excuseer voor de lange text. Dit zal niet al te vaak voorkomen, verwacht
ik. Maar dit is iets wat dringend hardop uitgesproken moet worden. Wees
een leider, of ondersteun een leider. De partij heeft jullie keihard
nodig. En ik ook.

Alvast bedankt.

P.S. Bijgevoegd een motiverende en persoonlijke boodschap voor ons van
de originele PP oprichter Rick Falkvinge ter inspiratie.