[Algemeen] IRMA: minimalistisch alternatief voor OV-chipkaart, id, DigiD etc?

Core TX coretx op gmail.com
Do Feb 20 15:16:00 CET 2014

Je hebt keihard gelijk Dirk.
De de verschillen tussen de concepten "identificatie", "autorisatie" en
"authenticatie"
moeten strict en duidelijk voor algemeen publiek gepresenteerd kunnen
worden.
Projecten als IMRA gaan hier volledig aan voorbij, en dat vormt een groot
gevaar.
Sterker nog; het zijn keihard liegende academici, en dat behoort er altijd
een alarm bel te gaan rinkelen.
"

   - it prevents linking different transactions, and thus hidden/implicit
   profiling; "

Dit is evident een grove leugen. Wel kan het profiling *verminderen*.
Wanneer jij op een website slechts de cijfers van je  postcode weg geeft,
resulteert dat bijvoorbeeld al
snel in een 100% match.
Ook wanneer jij bij de supermarkt *anoniem* aangeeft 18+ te zijn, ontstaat
er een patroon wanneer
deze data word opgeslagen.
Je kan niet van de "normale" burger verwachten dat ze het concept metadata
volledig kennen en begrijpen.
Daarom is het ethisch onverantwoord om een produkt als IRMA voor te
schotelen.
Het is net zo iets als een peuter met een dunschiller in zijn bed leggen en
roepen dat
het veiliger is dan een aardappelschil mes.

TL;DR  Identificatie, Autorisatie, en Authenticatie mogen niet willekeurig
zijn.
De burger behoort hier volledige controle over te hebben, en die
mogelijkheid
word niet geboden door IMRA.

/Samir